Du har blitt det kjæreste vi har

For litt over et år siden tagget jeg min kjære i en annonse. Annonsen handlet om en elg hund fra Fod som trengte nye eiere. Dette var få måneder etter at vi hadde flyttet sammen og på den tiden var jeg veldig mye hjemme alene. Vi hadde snakket om å hente katten til moren og faren hans, vi hadde til og med fått godkjent ønsket vårt av dem. Dette var noe jeg hadde veldig lyst til, og på en måte angrer jeg litt på at vi ikke hentet katten. Uansett. Kort stund etter jeg hadde tagget han, ringte mobilen min. Det var Emil. Jeg svarte og han spurte “Skal vi hente hund?” ehhh… Hæ? Jeg hadde egentlig ikke ment noe ved å tagge han. Det var liksom litt tull fra min side. Selvsagt ville jeg ha hund, men jeg trudde det var noe vi måtte vente lengre på. Etter mye prating la vi på og jeg ringte Fod. Der var de veldig skeptisk på å gi oss hund. Hvorfor? Rett og slett fordi jeg var for ung. Elg hunden var det flere jegere som var interessert i, så den ble det avslag på med en gang. Dagen etter dro vi til Fod for å ha et lite møte. Der svarte vi på mange spørsmål. Spørsmålene var som dette: hvor skal hunden sove om natten? Vi skrev at hunden skulle få hele huset om natten som på dagen. Spørsmålene var rett og slett skrevet slik at vi skulle ha planlagt litt. At det ikke var et impuls kjøp. Helt ærlig må jeg si at når det gjaldt oss, så var det litt impuls kjøp. Men vi begge er oppvokst med hund (++) så vi viste hva vi gikk til. Vi fikk så hilse på Felix. Jeg ble litt skuffet, siden jeg hadde sett en annen hund jeg ville ha som het Diesel. Vi spurte om han, men han var utilregnelig. Siden vi var/er så unge og sjansen for en unge i nærmeste fremtid var der, ville de ikke gi oss han. Ser den. 

Felix ja. Hvor skal jeg begynne. Da vi kom inn i rommet så vi fire hunder i hvert sitt “rom”. Ørene ble fort ømme. Alle tre bjeffet og lurte fert på hvem som kom. Helt innerst. Var det én som holdt kjeft. Bare stod å logret. Felix. Sindre fra Fod lokket opp døra til Felix og ut kom en diger hund løpende rett mot oss. Vi satt oss ned for å hilse, litt redd for å bli løpt ned. Han luktet så vidt på oss. Vi var ikke spennende i det hele tatt. Men like glad var han. Så på oss, løp rundt å snuste og logret. Vi gikk så inn på et lite rom slik at vi skulle komme oss vekk fra de andre hundene. Var vi mere interessante nå? nei. Vi gikk så tur med han. Jeg trur jeg aldri, ALDRI har gått tur med en så stresset hund som att på til drar som en hest. Emil og jeg byttet på med å leie han og jeg husker vi slet med å holde han igjen. Vi fikk null kontakt med han. Nå skal det også sies at det var snø og glatt ute. Vi er ikke så svake altså. Etter en liten tur ble vi sendt ut i et stort inngjerdet området hvor vi kunne leke med han. Bli litt bedre kjent. Null kontakt der og. Helt til. Vi fikk en ball og da ble vi kule da!! Vi fikk lekt litt med han, men fant fort ut at han helst ville leke alene. I slutten av dagen spurte Sindre om hva vi synes. “Når kan vi hente han?” jeg tuller ikke. Det var det første vi spurte om. Vi kunne få han nå, men de ville helst at vi tenkte litt over det. “Er dere fortsatt interessert kan dere hente han i morgen”. Okay. 

Torsdag. Denne dagen gikk så sagte. Da Emil kom hjem var det rett ut til Fod å hente vårt nye familiemedlem. Den åtte år gamle Felix. Vi skrev under og dro hjem. Det tok lang tid før han kom til ro inne i huset. SÅ mange rom å snuse i!! Vi satte oss ned i sofaen og ventet til han var ferdig. Da det var senge tid ble han med inn på rommet og fikk plass under vinduet, nesten ved siden av sengen. Sov hele natten og var hjemme alene uten null problem neste dag. 

Nå har vi hatt han i litt over et år og det kunne ikke gått bedre! Ja, vi merker at vi ikke har hatt han siden han var valp. Men det er veldig lite. Vi er så glade i han og selv om han er en Fod hund, så har han lært seg reglene vi har satt. Gjør dere noe for dyr som ingen vil ha? 


 

  

 

4 kommentarer
    1. Viktig å ta hånd om de dyrene som trenger det, og slik jeg har erfart er de like flotte som de små 🙂 Er det noen med atferdsproblemer, bør det likevel være noen med mye erfaring med hund for hundens del, men det er jo sjeldent. Felix ser til å være en kjempe gutt!

    2. Anneli Høiland: Helt enig i det du sier! 🙂 Det er dessverre de små hundene som får hjem ganske fort, mens de store som blir værende igjen lenge. Litt av grunnen til at Fod ble veldig glad for at vi ville ha en stor hund! 🙂 Felix er en fantastisk hund, og man skulle ikke tru han var fra Fod! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg